zaterdag 3 september 2011

zelf aquarium planten kweken

Ik vond de aquariumplanten in de winkel altijd zo duur. Ik dacht dus misschien kan ik ze wel zelf kweken. Ik zocht het en ja hoor! ik vond het.Er stond dat je heel gemakkelijk zelf aquariumplanten kan kweken. zonder dat je ze in het water moet planten. De meeste aquariumplanten worden ook in de dierenwinkel op het droge gekweekt. Dat komt doordat de meeste aquariumplanten oorspronkelijk moerasplanten zijn. 
wil jij ze ook kweken? hieronder zie je hoe je dat zelf heel gemakkelijk kan doen:
wat je nodig hebt:


 Een accubak, een glazen bak(je) of een doorzichtige bak.
 Potgrond
 Plantje (onderaan dit bericht staat welke planten geschikt zijn)
 Warme plek bij het raam


vul de bak met potgrond en graaf het plantje in. Als je de plantjes in het aquarium doet let dan goed op dat je geen potgrond in het aquarium stopt!!
je kunt een stekje van een plant gebruiken maar ik zelf heb het gedaan met een normaal plantje. Bijna alle planten worden boven water gekweekt. Je kunt het ook nog testen: als je de plant bovenwater haalt en hij blijft recht op staan kun je hem gebruiken. voor alle zekerheid staat hieronder nog een lijstje met planten die je  zeker weten kunt kweken.


Ammannia
Bacopa
Cardamine
Crassula
Didiplis
Eleocharis
Eusteralis
Glossostigma
Gymnocoronis
Hemianthus
Heteranthera
Hottonia
Hydrocotyle
Lilaeopsis
Limnophila
Lobelia

Lysimachia
Mayaca
Micranthemum
Myriophyllum
Nesaea
Rotala
Saururus
Shinnersia

4 opmerkingen:

  1. Als je een van de bovenstaande planten pakt en daar een topje (+/- 10 cm) vanaf knipt, groeit de plant dan vanuit dat punt verder en kun je het stekje opnieuw planten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig bericht . Maar ik zie veel berichten over planten kweken van uit het aquarium maar tot nog toe geen bericht van boven waterplanten naar onder water planten . Dus nu mijn vraag hoe werkt dat ? Harry Ellen .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waar kan ik zaadjes kopen voor deze plantjes? of moet ik met een stek van planten uit mijn aquarium beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen